Mindfulness harjoituksia voit kokeilla koska tahansa tilanteesta ja paikasta riippumatta

Tässä muutamia lempiharjoituksiani Sinulle. Harjoitan näitä itse mm. joutuessani odottamaan esimerkiksi lentokentällä tai kaupan jonossa.

Näiden vinkkien tarkoituksena on tuoda hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoituksia arkeesi, joko oman meditaatioharjoittamisesi tueksi tai voit aloittaa näillä vinkeillä. Tällä tavalla katkaiset vähitellen automaatio-ohjausta. Voit ajatella, että pienistä puroista kasvaa vähitellen suuri joki. Ole armollinen itsellesi, sillä totutut automaatiot eivät voi muuttua hetkessä. Aina kun huomaat mielesi vaeltaneen, olet jälleen läsnä tässä hetkessä.

– Leena Pennanen

minfulness harjoituksia

Mindfulness-kuvituskuva18
Lyhyt pysähtyminen ja asettuminen kehoon ja hengitykseen kaupan kassajonossa tai lentokentällä.

Kuuntele 3 minuutin Läsnäolon voima® meditaatio.

Pysähdy tuntemaan kehosi arkipäivän askareissa

elokuu 1st, 2016|Kommentit pois päältä artikkelissa Pysähdy tuntemaan kehosi arkipäivän askareissa

Pysähdy tuntemaan ja aistimaan miltä kehossa tuntuu kun olet suihkussa, peset hampaat tai syöt. Mieli vaeltaa joka tapauksessa, mutta palaaminen tähän hetkeen on koko harjoituksen idea.

Hengittele hetki ennen sängystä nousua

elokuu 1st, 2016|Kommentit pois päältä artikkelissa Hengittele hetki ennen sängystä nousua

Ennen kuin nouset sängystä ylös, jää muutamaksi hetkeksi hengittelemään sänkyyn. Tunne miten olet elossa jokaisella hengen vedolla. Hymyile hetki itsellesi. Kokeile olla tietoinen miten nouset ylös, jalkasi koskettavat lattiaa ja lähdet liikkeelle uuteen päivään.

Aivojen lepohetki kävellessä

elokuu 1st, 2016|Kommentit pois päältä artikkelissa Aivojen lepohetki kävellessä

Pidä lepohetki kävellen työpaikallasi, matkalla ulkona autollesi, junalle, bussille niin tunne välillä miltä kävely tuntuu. Kokeile tuntea jalkojen kosketuksen maahan, tai ilmavirran, lämmön tai kylmyyden ihollasi. Mitä kaikkea aistit ympärilläsi.


Jon Kabat-Zinn kertoo hyväksyvän tietoisen läsnäolon voimasta, useimmista väärinkäsityksistä, tutkimustiedoista, harjoittamisesta kiireisessä elämässä sekä kroonisten kipujen lievittämisestä MBSR-menetelmän avulla.