Mindfulness -harjoitusvinkkejä

AIEHARJOITUS

1.Hengitys

Hengitä syvään sisään ja sulje silmäsi. Rauhoita hengityksesi virta luonnollisesti. Älä hengitä pinnalta, vaan vatsaan ja palleaan asti. Sinun ei tarvitse silti liioitella hengityksen voimakkuutta, anna sen virrata omalla painollaan.

2. Keho

Tunnustele, miltä kehossasi tuntuu juuri tällä hetkellä. Onko kehossasi jännitystä? Tule tietoiseksi siitä, mitä kehossasi tapahtuu juuri nyt.

3. Aie/tavoitteet

Mieti, mikä on aikeesi edessäsi olevalle tapahtumalle. Se voi liittyä tunnetasolle – vaikkapa siihen, että aiot pysyä seuraavassa keskustelussa rauhallisena. Tai fyysisen tason aikeeseen, kuten: ”Aion syödä lounaani vilkuilematta puhelinta.” tai ”Aion kokouksessa ilmoittaa, että tarvitsen projektiin apua tai pidemmän deadlinen.”

SISÄISEN HYMYN MIKROHARJOITUS

Kuin kokeeksi, nosta suupieliäsi vähän ylöspäin – jopa niin vähän, ettei se näy ulospäin. Osoita tämä ystävällinen hymy itsellesi, kaikelle itsessäsi, myös hankalille asioille.

Harjoitus on erityisen tehokas, jos harjoitat samalla esimerkiksi meditaatiota, kehomeditaatiota tai mindful-joogaa.

Voit laajentaa harjoitusta myös hymyilemällä perheellesi tai muillekin kanssaeläjillesi, esimerkiksi kadulla kävellessäsi.

Harjoitus on pieni ja helppo, mutta se vaikuttaa ihmeellisen paljon sekä mieleesi että kehoosi.

Muista myös maksuton Mindfulness App -sovellus, jonka voit ladata harjoittamisesi avuksi sovelluskaupasta.

Lisää mindfulness-harjoitusvinkkejä on tulossa!

Mindfulness-harjoitusvinkkejä