fbpx

Mindfulness

Koulutuksemme perustuvat MBSR eli Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmään. Professori Jon Kabat-Zinn kehitti menetelmän Massachusettsin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa lähes 40 vuotta sitten. Alun perin hän kehitti menetelmän lievittääkseen kroonisesti sairaiden kipupotilaiden oloa, jotta he oppisivat elämään paremmin kipujensa kanssa. Kabat-Zinn onnistui tässä yli kaikkien odotusten. Kohtaamme arjessamme erilaisia ”kipuja”, joihin mindfulness tuo helpotusta monin tavoin.

Mindfulness on mielen kyky, jota voi harjoittaa.

Säännöllisen harjoittamisen seurauksena esimerkiksi stressiin reagoiva mantelitumake aktivoituu harvemmin ja rauhoittuu nopeammin. Myös etuaivokuori, joka vastaa mm. oppimisesta ja muistista, voimistuu säännöllisesti harjoittaneella. Aivosaareke, joka on avainasemassa kehotietoisuutemme kokemisessa, vahvistuu. Mindfulnessissa aivoille opetetaan uusia, toimivampia toimintamalleja.

Mindfulness ei ole tila, johon pyritään tai päästään, vaan se on kyky hyväksyä tämä hetki juuri sellaisena kuin se on. Tämä tekee arjestamme paljon helpompaa ja myös rikkaampaa. Se auttaa meitä tekemään parempia valintoja ja antaa työkaluja arjen eri haasteisiin.

Me opetamme sinulle hyödyllisiä mielen harjoituksia eri pituisissa mindfulness- ja tunneälykoulutuksissamme, joita järjestämme sekä läsnä olevasti että live-online.

Jokainen mindfulness-harjoitus auttaa sinua kehittämään mieltäsi.

MBSR:n vaikutuksia on tutkittu Kabat-Zinnin ja muiden tutkijoiden toimesta sekä Massachusettsin että Brownin yliopistoissa, sekä lukuisissa muissa tutkimuslaitoksissa. Menetelmän vaikutuksista on tehty yli 6000 tutkimusta, ja tulokset ovat positiivisia: säännöllinen mindfulness harjoittaminen auttaa mm. lievittämään stressiä, parantamaan keskittymiskykyä sekä lisäämään tunneälyä.

Yli 6000 tieteellistä tutkimusta osoittaa, että 8 viikon säännöllinen harjoittelu todella muuttaa ihmisen aivoja. Tämän perustana on neuroplastisuus eli aivojen kyky muokkautua.

Markkinoilla on monia erilaisia mindfulness-kursseja. Meidän käyttämämme MBSR-menetelmän vaikutuksia on tieteellisesti tutkittu, joten kurssimme ovat sekä turvallisia että vaikuttavia. Center for Mindfulnessin kouluttama sertifioitu CFM® Mindfulness -ohjaaja käyttää harjoitteita, joiden vaikutukset perustuvat tieteelliseen tutkimukseen.

Pitkät koulutuksemme ja retriittimme perustuvat Brownin arvostetussa yliopistossa – Mindfulness Center at Brown – tehtyihin opetusohjelmiin.

Ohjaajamme täyttävät kansainvälisesti määritellyt mindfulness-ohjaajakriteetit (MBI:TAC). Ymmärrämme, miten ohjaaminen ja harjoittaminen toimii. Pitkän ja perusteellisen ohjaajakoulutuksen lisäksi ohjaajan oma harjoittaminen on hänen ammattitaitonsa kannalta todella tärkeää.

Rohkaisemme sinua tutustumaan mindfulnessiin ja toteamaan sen hyödyt. Jos olet mindfulness-polkusi alussa, lähde tutkimusmatkalle vaikka tästä: MBSR-päivä

Jos olet jo päässyt harjoituspolulle tai kokeneempikin harjoittaja, niin saat tukea harjoitteluusi retriiteiltämme tai 8-viikon MBSR-kurssilta

mindfulness