Mindfulness MBSR -menetelmä – rentoutus ja
stressinhallinta hyväksyvän tietoisen läsnäolon avulla

Etsitkö helpotusta joihinkin alla olevista vaivoista?

  • Stressi – esimerkiksi työn, perhe- tai talouspaineiden vuoksi
  • Krooninen sairaus tai kiputila
  • Uupumus, burn out
  • Ahdistuneisuus, pelot tai paniikkireaktiot
  • Pää-, selkä- tai niskasäryt
  • Suolisto- tai vatsavaivat
  • Unihäiriöt
  • Korkea verenpaine

…tai muihin vastaaviin oireisiin?

Tai oletko kiinnostunut hyvinvointisi ylläpitämisestä ja haluat kokea levollisemman tavan elää?
Mindfulness MBSR -koulutuksemme tukevat Sinua tielläsi kohti tasapainoisempaa tulevaa.

Mindfulness MBSR -menetelmän positiiviset vaikutukset

DSC02365

Mindfulness MBSR -kurssilaisia

Mindfulness MBSR -menetelmä on auttanut lukuisia henkilöitä vähentämään ja jopa kokonaan poistamaan mm. yllämainittuja oireita. Mindfulness MBSR -menetelmän myönteiset vaikutukset voi tuntea muutaman harjoituskerran jälkeen. Keho-mieli -yhteyden toimiessa ja vahvistuessa, stressinhallinta- ja rentoutumiskykymme lisääntyy, hyväksymme itsemme paremmin juuri sellaisina kuin olemme. Rentoudumme tähän hetkeen, ihmissuhteet selkiytyvät ja ilo palaa elämäämme.

Mindfulness MBSR -menetelmän synty

Tarjoamamme kurssit ja koulutukset perustuvat professori Jon Kabat-Zinnin yli 35 vuotta sitten kehittämään menetelmään. Jon Kabat-Zinn kehitti tämän menetelmän Massachusettsin yliopistoklinikalla alun perin kroonisesti sairaiden hoitoon. Tavoitteena oli vahvistaa ja lisätä heidän rentoutus- ja stressinhallintakykyään mm. kovien kipujen keskellä. Hyväksyvästä tietoisesta läsnäolosta löytyi apu, joka toimi hyvin.

Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) ja siihen pohjautuva Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) ovat tieteellisesti tutkittuja ja tehokkaita menetelmiä. Erinomaisten tulosten myötä Mindfulness MBSR -menetelmä otettiin käyttöön myös muilla terveydenhoidon alueilla sekä mm. urheiluvalmennuksessa ja työelämässä.


Saki F. Santorelli kertoo MBSR-menetelmästä (Umasscfm, 2015).

Mindfulness MBSR -menetelmän lähtökohdat ja perusharjoitteet

Menetelmän peruspilareita ovat yksinkertaiset, helposti opittavat, mietiskely- ja joogaharjoitteet, joissa keskeistä on hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittaminen. Harjoitteissa yhdistyvät keho, hengitys ja mieli luontevaksi kokonaisuudeksi.

Menetelmän taustalla on tuhansien vuosien aikana hyvin toimiviksi havaitut harjoitteet, joilla on pitkät perinteet mm. joogassa ja buddhalaisuudessa. Mieli toimii kaikilla ihmisillä samalla tavalla, joten harjoitteet sopivat kaikille riippumatta harjoittajan elämänkatsomuksesta.

Mindfulnessin tärkein viesti on seuraava: Kun kykenemme olemaan läsnä tässä hetkessä, olemme tietoisempia tämän hetken ainutlaatuisuudesta ja meille avoimina olevista mahdollisuuksista.

Jon Kabat Zinn

Aloittelijan mieli on mahdollisuuksia täynnä. Asiantuntijan ei.

Shunryu Suzuki

Yhdeksän tärkeää ominaisuutta: aloittelijan mieli, arvostelemattomuus, irtipäästäminen, kärsivällisyys…

Harjoittamalla aloittelijan mieltä (beginners mind) voimme tutkia uteliaina ja kiinnostuneina tämän hetken kokemusta. Havaitsemme niin epämukavat kuin mukavatkin tuntemukset sellaisina kuin ne ovat, ilman arvostelua. Mindfulness meditaatioissa harjoitamme myös irtipäästämistä ja kärsivällisyyttä.  Opettelemme luopumaan ajatuksista, jotka eivät ole totta. Sallimme tosiasioiden olla juuri sellaisia kuin ne sillä hetkellä ovat. Näin saamme lujan pohjan mahdollisille muutoksille.

Harjoitamme mielen takaisin tuomista joka kerta, kun huomaamme ajatustemme vaeltaneen pois harjoittamisesta. Vahvistamme kykyämme keskittyä ja tehdä tietoisia valintoja. Harjoitamme myös päättäväisyyttä, sillä useimmille meistä meditoinnin omaksuminen osaksi arkea ottaa aikansa.

Kehomeditaatio

Kehomeditaatio on keskeinen harjoite MBSR -menetelmässä. Harjoittamisen avulla opimme havainnoimaan kehotuntemuksiamme.

Kaikki mitä tunnemme ja ajattelemme tuntuu myös kehossa.

Mindfulness MBSRMindfulness MBSR

Istumameditaatio

Harjoituksessa kehitämme kykyämme aistia ja tiedostaa läsnä olevaa hetkeä ja siinä tapahtuvia asioita. Opimme aistimaan kehon tuntemuksia, kuuntelemaan ympäristön ääniä, tutkimaan tuntemuksiamme ja ajatuksiamme. Oivallamme, että kokemukset tulevat ja menevät.

Mindfulness jooga-harjoitteet

Mindfulness joogassa harjoitamme yksinkertaisia liikkeitä, jotka sopivat kaikille. Tuomme lempeyttä    ja oman kehon arvostamista harjoitteisiin. Mindfulness joogalla on todettu olevan vahvistavia ja notkistavia vaikutuksia sekä kehoon että mieleen.

Läsnäoleva puhuminen ja kuunteleminen

Kokemustemme sanoittaminen vahvistaa kykyämme tiedostaa mitä tapahtui, pysyttelemään havainnoinnissa tarinoinnin sijaan. Opimme puhumaan ja kuuntelemaan siten, että olemme läsnä sekä itsellemme että toisille.

Harjoitteita arjessa

Olemalla läsnä arkisissa toiminnoissamme annamme aivoillemme lepotauon ja kehitämme havainnointikykyämme. Olipa kyseessä hampaiden pesu, syöminen tai kulkureitin valinta, olemme hereillä. Vähitellen huomaamme nauttivamme syvemmin arjen pienistä, suurista asioista.

Inhimillisinä yhdessä

MBSR -menetelmässä oppiminen on kokemuksellista ja se tapahtuu ryhmissä.  Ryhmä tukee vahvasti sekä meditointia että itsenäistä harjoittamista. Se myös tarjoaa mahdollisuuden oppia muilta sekä jakaa kokemuksiamme ihmisenä olemisesta. Ryhmässä huomaamme, ettemme ole yksin pelkojemme ja kipujemme, kaikenlaisten tuntemustemme kanssa.

Mindfulness MBSRMindfulness MBSR