Ystävällisyyden osoitus

Haluan tarjota Sinulle luettavaksi ajankohtaisia kotimaisia ja ulkomaisia julkaisuja. Jakamalla tämän Sharon Salzbergin artikkelista mukaillun suomennoksen, kutsun Sinut osoittamaan ystävällisyyttä itseäsi ja muita kohtaan.

 

Ystävällisyyden osoitus

 

Tunnetko olevasi eksyksissä – yhteys on kadonnut. Kokeile tätä Rakastavan ystävällisyyden -harjoitusta vahvistaaksesi sisälläsi olevaa luontaista yhteyttä itseesi ja muihin.

 

On niin tavallista kokea maailma dualistisuuden kautta, jolloin  ”minä” ja ”nuo muut” ovat erillisiä ja eivät kohtaa. En kuulu tuohon joukkoon tai hän ei kuulu minun joukkooni.

 

Harjoittamalla Rakastavan ystävällisyyden -meditaatiota, voit oppia näkemään muiden elämät omaan elämääsi liittyvinä. Tämä ei tarkoita, että sinun tulisi pitää jokaisesta tai olla kaikesta samaa mieltä heidän kanssaan. Se tarkoittaa, että voit avautua mahdollisuudelle välittää toisista, ei vain siksi että pidät heistä, ihailet heitä tai olet sen velkaa heille, vaan koska elämänne on erottamattomasti yhteydessä kaiken elollisen kanssa.

 

Kokeile tätä harjoitusta elvyttääksesi sisäisimmän tietämyksesi tästä sidoksesta, pura esteet, joita olet pitänyt yllä ja herää aidosti siihen, kuinka me kaikki olemme yhteydessä toisiimme.

 

1. Tuo mieleesi henkilö, joka on auttanut sinua; ehkä hän on ollut sinulle henkilökohtaisesti antelias tai ystävällinen, tai hän on inspiroinut sinua vaikka ette olisi koskaan tavanneetkaan. Kun ajattelet häntä, hän saa sinut hymyilemään. Tuo mieleesi kuva tästä henkilöstä tai tunne hänen läsnäolonsa, aivan kuin hän olisi suoraan edessäsi. Sano itseksesi hänen nimensä, ja hiljaisesti lähetä hänelle seuraavia lauseita, pitäen yhtä lausetta kerrallaan tietoisuudessasi.

 

– Toivon, että olet onnellinen.

– Toivon, että olet mahdollisimman terve.

– Toivon, että elämäsi soljuu.

 

Älä yritä tuntea jotain tiettyä, vaan se riittää että lauseet ovat sinulle merkityksellisiä. Kun mielesi vaeltaa muualle, aloita yksinkertaisesti alusta uudestaan.

 

2. Muutaman minuutin päästä, siirrä huomiosi ystävään. Aloita ystävästä, jolla menee tällä hetkellä hyvin. Lähettäen hänelle tätä ystävällisyyttä. Tämän jälkeen vaihda ystävään, jolla on juuri nyt vaikeuksia, menetystä, kipua tai hän on onneton.

 

3. Suo rakastavaa ystävällisyyttä neutraalille henkilölle,jota kohtaan et tunne vahvaa mieltymystä tai vastenmielisyyttä: työpaikallasi henkilö, jota et hyvin tunne, kauppasi kassalla työskentelevä henkilö, henkilö jonka näet joka päivä työmatkallasi. Kun kohdistat rakastavaa ystävällisyyttä neutraalille henkilölle, tarjoa sitä hänelle yksinkertaisesti siksi, että hän on olemassa – et ole sitä velkaa hänelle tai hän ei vaadi sitä.

 

4. Kohdista rakastavaa ystävällisyyttä henkilölle, jonka kanssa sinulla on vaikeuksia.

Aloita henkilöstä, jonka kanssa sinulla on hieman vaikeuksia ja voit vähitellen siirtyä henkilöön, joka on loukannut sinua.

On tavallista tuntea närkästystä ja vihaa, ja on tärkeää ettet tuomitse itseäsi siitä. Mieluummin tunnista kuinka viha polttaa sydäntäsi ja aiheuttaa sinulle tuskaa.  On suurinta kunnioitusta ja myötätuntoa itseäsi kohtaan opetella päästämään irti ja tarjoamaan rakastavaa ystävällisyyttä myös henkilölle, jonka kanssa sinulla on vaikeuksia.

 

5. Lopuksi lähetä rakastavaa ystävällisyyttä kenelle tahansa, joka tulee mieleen – ihmiselle, eläimelle, heille joista pidät, heille joista et pidä, tuntien oman ystävällisyytesi valtavan voiman.

 

Lähde: Sharon Salzberg, 03. marraskuuta 2015, Mindful

2018-09-27T10:12:04+00:00
Näytä painikkeet
Piilota painikkeet