Mindfulness-kurssilla opitaan olemaan läsnä juuri tässä hetkessä. Oivallukseen riittää vaikka rusina.

Viikonloppu ei voi käynnistyä huonosti, jos se alkaa Läsnäolon tila -nimisessä paikassa. Olen tullut viikonloppukurssille, jossa opetetaan mindfulness-tekniikkaa. Esitteen mukaan se tarkoittaa hyväksyvää, tietoista läsnäoloa. Jos opin elämään nykyhetkessä ilman itseni ja tuntemusteni arvostelua ja tuomitsemista, opin keskittymään – ja voin päästä jopa stressistä.

Istahdamme lämpimille lampaantaljamatoille. Siellä täällä on tyynyjä, huopia, kukkia, kynttilöitä. Tunnelma on turvallinen ja lämmin. Kurssin vetäjä, kehopsykoterapeutti Leena Pennanen ei paljasta viikonlopun ohjelmasta juuri mitään, mutta muutamia tärkeitä sääntöjä on: On tärkeää huolehtia omasta itsestään. Se tarkoittaa, että kurssilla saa maata, istua, käveleskellä tai lähteä hetkeksi huoneesta pois. Kukin kertoo vain itsestään ja omista kokemuksistaan. Muiden puheita ei saa kommentoida. Saa olla myös hiljaa. Tai nukkua vaikka koko viikonlopun. Pahiten uupuneille se on kuulemma hyödyllisintä.

Tämän viikonlopun aikana ei analysoida syitä ja seurauksia tai kysytä miksi. Tärkeintä on vain ja ainoastaan se, miltä itsestä tuntuu ja miten asiat kokee. Se kuulostaa samaan aikaan vapauttavalta ja vaikealta.

Fit 3/2010
Lue koko artikkeli tästä