Syöminen on niin jokapäiväinen toiminta, että olet kenties automatisoinut sen täysin. Teet samalla monta asiaa, et kiinnitä huomiota ruuan laatuun, määrään ja makuun. Ajattelet mahdollisesti jopa syöväsi jotain mikä maistuu ja ravitsee sinua. Aisti oletko oikeassa? Kokeile pysähtyä tuntemaan syömisen vaikutuksia kehoosi ja mieleesi.

Minulta pyydetään usein arjessa käytettäviä helppoja mindfulness-MBSR-meditaatioharjoituksia. Tein tämän harjoituksen KUNTO PLUS -lehden lukijoille. Se ei vie sinulta ylimääräistä aikaa, koska syöt kuitenkin joka päivä. Se miten syöt vaikuttaa hyvinvointiin ja mielen tasapainoon. Olet ehkä tähän asti kiinnittänyt huomiota siihen mitä syöt.

Kun syöt itseäsi arvostaen ja ystävällisesti, niin se lisääntyy arjessa. Olet sen arvoinen.

– Kokeile tätä syömismeditaatiota vähintään viikon ajan. Muistutan kurssilaisiani useasti ja nyt sinua siitä, että voit vain onnistua tässä harjoituksessa riippumatta siitä miten se meni. Anna tämän harjoituksen olla yksinkertainen ja helppo. Siinä ei ole tarkoitus pinnistellä, yrittää tai saavuttaa jotain tilaa. Anna sen olla arvostuksen ja ystä- vällisyyden hetki itsellesi.

Lyhyt syömismeditaatio: Asettaudu istumaan, niin että kehosi on rento ja hengitys virtaa vapaasti. Tarkoituksena ei ole syödä nopeasti seisten ja samalla muita asioita tehden. Laita puhelin, tietokone, lehdet pois niin että voit vain olla läsnä syömiselle uteliaana ja kiinnostuneena.

Kuntoplus 06/2015

Lue koko artikkeli!