Resilienssi koostuu 3 osasta – näin vahvistat niitä kaikkia itse!

Sisäinen tasapaino

Ensimmäinen resilienssin osa-alue on ihmisen sisäinen tasapaino eli ”inner calm”, kuten käsitettä SIY-koulutuksissa kutsutaan. Voit voimistaa sitä mindfulness- ja meditaatioharjoituksilla. Harjoitusten avulla pystyt voimistamaan sisäisen tasapainon kokemusta niin, että siitä tulee resilienssisi perusta. Pääset kiinni tasapainoosi myös vaikeuksien keskellä, jolloin ne eivät vaikuta sinuun yhtä vahvasti.

Tunneresilienssi

Menestyminen ja epäonnistuminen ovat tunnetason kokemuksia. Kun koet menestystä, haluat usein kokea sitä lisää. Kun taas koet epäonnistumisia, alat usein pelkäämään seuraavaa epäonnistumista, jolloin käytöksesi on reaktiivista ja pelon sanelemaa.

Koet menestymisen ja epäonnistumisen myös kehossasi. Siksi on hyödyllistä tarkkailla kehon tuntemuksia esimerkiksi kehomeditaation avulla (opit tämän tekniikan kursseillamme). Silloin suhtautumistapasi muuttuu. Se ei ole enää eksistentiaalinen (minä olen epäonnistunut) vaan kokemuksellinen (koin epäonnistumisen).

Kognitiivinen resilienssi

Siinä, miten ihmiset käsittelevät epäonnistumisiaan, on valtavasti eroja yksilöiden välillä. Epäonnistuminen on yleinen tunne kaikilla ihmisillä.

Pessimistisesti asennoituvat ihmiset näkevät epäonnistumisen viestinä siitä, että he ovat epäonnistuneita ihmisiä, että epäonnistuminen on pysyvää ja että se myös vaikuttaa heidän elämänsä kaikkiin osa-alueisiin.

Optimistisesti asennoituvat ihmiset taas näkevät tilanteen nousevan tiettyjen tapahtumien seurauksena – ei merkkinä omien kykyjen tai oman arvon heikkoudesta.

Optimistista asennetta voi harjoitella:

  • Tunnista oma negatiivinen ennakkoaseteesi (negative bias). Ihmisen aivot näkevät ympärillään luontaisesti enemmän uhkia ja negatiivisia asioita. Jo se, että tiedostat omat negatiiviset ennakkoasenteesi, auttaa sinua asettamaan asiat perspektiiviin ja olemaan ottamatta asioita liian vakavasti.
  • Mindfulness ja siitä tuttu utelias aloittelijan mieli. Tarkkaile, miten selittelet tilannetta itsellesi? Pystytkö havainnoimaan selitystesi taustalla tiettyä kaavaa tai tarinaa, jota toistat itsellesi usein saman tyyppisissä tilanteissa? Havainnoi myös, miltä sinusta tuntuu: voimakkaalta vai avuttomalta, vai joltain ihan muulta?
  • Transformaatio. Tutki, miten voit muuntaa haitallisia ja lamaannuttavia näkemyksiä tilanteesta. Miten voit tutkia tilannetta ja nähdä sen niin, että se lisää henkilökohtaista kasvuasi, arvostustasi itseäsi kohtaan sekä itsemyötätuntoasi? Älä anna vanhan kaavan toteutua, vaan muuta ajatuksiasi ja käsityksiäsi!

Teksti on mukaelma Googlen SIY-koulutusmateriaalista. Olemme Suomen ainoa SIY-kouluttaja – löydät lisätietoa tästä.

Leena Pennanen koulutukset