Teet useita asioita yhtä aikaa, mutta silti aikasi ei riitä. Asiantuntijat neuvovat, miten tunnistat stressaavat tapasi ja pääset niistä eroon.

Taklaa stressi tietoisilla teoilla. Stressinhallinta on ennen kaikkea sitä, että opettelet käyttäytymään uudella tavalla stressiä aiheuttavissa tilanteissa.

Murehtiminen: Opettele katsomaan konkreettista ongelmaa uudella tavalla sen sijaan, että vain murehtisit sitä. Yritä keksiä ongelmaasi uusia ratkaisuvaihtoehtoja tai ota käyttöön uusi toimivampi idea. Opettele erottamaan se, voitko oikeasti tehdä asialle jotain. Murehtimista helpottaa, kun opettelet näkemään huoliajatukset ennusteina, joista vain harvat toteutuvat. Sinun ei tarvitse, etkä pystykään ratkomaan ongelmia, joita ei vielä ole edes olemassa.

Pelkään tulevaa: Opettele keskittymään nykyhetkeen. Suuntaa tarkkaavaisuutesi siihen, mitä teet. Älä mieti tulevaa, vaan keskity yhteen asiaan kerrallaan. Jos esimerkiksi stressaat tulevaa palaveria, keskity hetkeksi omaan hengitykseesi. Hengitä syvään ja rauhallisesti. Voit tehdä samaa vaikka kesken palaverin. Silloin ankkuroit itsesi nykyhetkeen, ja usein se rauhoittaa. Elämä tuottaa välillä ikäviä tunteita ja pettymyksiä. Sen sijaan, että yrität torjua ne mielestäsi, käsittele niitä ja puhu niistä läheisen kanssa. Ongelmien kanssa ei kannata jäädä yksin. Älä tulkitse tapahtumia yksipuolisen negatiivisesti, vaan pyri näkemään ikävätkin asiat etäämpää syyttelemättä itseäsi tai muita.

eroon stressistä
Lue koko artikkeli tästä