Tällä hetkellä käynnissä oleva 8-viikon MBSR-kurssi

PYSY KUULOLLA: Seuraavan kurssin aikataulut julkaistaan pian

 

Keskiviikko-ryhmän 18.09.-06.11.2019 aikataulu tässä PDF-tiedostossa.

 

Paikka: Läsnäolon Tila, Etelä-Haaga, Artturi Kanniston tie 10, 00320 Helsinki, vain 10 minuutissa Helsingin Rautatieasemalta.

 

Kouluttajat: Mindfulness-ohjaajat CFM® Monica Åberg ja Petri Pennanen.

 

Hinta:

Yksityisille 595,00 € (sis. alv 24 %)
Yrityksille, yhteisöille ja ammatinharjoittajille 595,00 € (+ alv 24 % 115,16 €)

 

Mindfulness 8-viikon MBSR -kurssin varausmaksu 80,00 € maksetaan heti ilmoittautumisen jälkeen. Loppukurssimaksu erääntyy n. 4 viikkoa ennen koulutuksen alkua. Saat sekä varausvahvistuksen että laskun sähköpostilla.

 

Mindfulness 8-viikon MBSR -kurssi sisältää kahdeksan 2,5 tunnin viikottaista tapaamista sekä yhden harjoituspäivän. Hintaan kuuluu 2 harjoitus-CD:tä / Mp3-äänitettä sekä kirjallinen kurssimateriaali. Ohjaajan tuki on käytettävissäsi koko kurssin ajan.

 

Ilmoittautumis- ja peruutusehdot

 

8-viikon MBSR-menetelmä perustuu tieteellisiin tutkimuksiin

Tämä mindfulness-kurssi tuo nimenomaan MBSR-menetelmän hyödyt arkeesi. Hyväksyvän tietoisen läsnäolon myönteiset vaikutukset on todennettu juuri 8-viikon -kurssilla lähes 40 vuoden aikana lukemattomissa tieteellisissä tutkimuksissa. Muun muassa University of Massachusetts (UMass), Center for Mindfulness on tehnyt useita MBSR-menetelmään liittyviä tutkimuksia. Voit katsoa mielenkiintoisen videon tutkimustuloksiin liittyen tästä.

 

Tutkimuksen mukaan Mindfulness MBSR-menetelmän hyödyt ovat sitä voimakkaammat mitä enemmän ohjaajalla on kokemusta menetelmän opettamisesta. Leena Pennanen on Mindfulness MBSR-menetelmän kehittäjän professori Jon Kabat-Zinnin ja hänen tiiminsä kouluttama Mindfulness-kouluttaja. Hän on ensimmäinen Center for Mindfulness, University of Massachusetts, USA:n sertifioima Mindfulness MBSR-opettaja Suomessa. Lisäksi hän kouluttautuu jatkuvasti myös muihin mindfulnessiin pohjautuviin menetelmiin ja osallistuu pitkiin hiljaisuuden retriitteihin.

 

Kurssi auttaa Sinua saamaan pysyvää muutosta elämääsi, huomaat kuinka harjoittaminen muuttaa vähitellen toimintaasi, jopa aivosi muuttuvat. Koet kirjaimellisesti sanonnan, että ”software” tarkoittaen harjoittamista muuttaa ”hardware” tarkoittaen aivoja.

Mindfulnessin harjoittaminen lisää
  • kykyäsi elää tätä hetkeä ja nauttia siitä
  • kehon ja mielen tasapainoa
  • keskittymis- ja priorisointikykyä, aitoa ja helppoa tehokkuutta
  • toimivaa vuorovaikutusta ja viisasta huolehtimista itsestäsi
  • iloa ja kykyä toimia kaikissa elämäsi tilanteissa

 

8 viikon MBSR-kurssi

 

 

Mindfulness 8-viikon MBSR -kurssi opetetaan professori Jon Kabat-Zinnin kehittämän Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) -menetelmän mukaan. Kurssilla kehität itseäsi omassa tahdissasi ja löydät uusia toimintatapoja arjen stressaaviin tilanteisiin. Ryhmässä löydät kunnioittavan vuorovaikutuksen itseäsi ja muita kohtaan, kun harjoitamme läsnäolevaa kuuntelua ja sanoittamista. Meditointi ryhmässä saa aikaan oivalluksia, joita et yksin harjoittaessa saa. Ammattitaitoinen ohjaus tukee tätä vahvasti, kuten myös omaa päivittäistä harjoittamistasikin.

 

Kurssiin sisältyvä Hiljaisuuden päivä syventää ja rikastuttaa kokemustasi. Koet selkeästi kuinka pitkäkestoinen harjoittaminen eheyttää keho-mieli-sydäntä.

 

8-viikon MBSR-kurssin käyneen kokemuksia, 2019

”Kahdeksan viikon kurssin aikana mindfulness hiipii hitaasti osaksi omaa arkea. Opin havainnoimaan itseäni ja ympäristöäni enemmän ja tarkemmin, olemaan enemmän kotona kehossa, hyväksymään mielen ja kehon liikkeet ja muutokset, kaavat ja uudet kokemukset. Opin olemaan hyväksyvämpi, mutta myös kriittisempi: en enää ruoki niin automaattisesti ajatuksia, joiden huomaan aiheuttavan tuhoisia kierteitä mielessä, kehossa tai ihmissuhteissa.

 

Olen oppinut olemaan kokemusteni kanssa pelkäämättä niitä, havainnoimaan sisäisiä liikkeitä neutraalimmin tai ystävällisemmin ja puhumaan ajatuksistani ja tunteistani rohkeammin. Ihmisten kanssa uskallan ottaa puheeksi asioita, jotka ennen olisivat saaneet jähmettymään ja vetäytymään.

 

Kehomeditaatiosta tuli ensimmäisten viikkojen aikana lähes elinehto: päivittäinen harjoitus, jonka kautta pysyy kosketuksissa itseensä, yhteydessä omaan ytimeen. Myös mindfulness-joogasta on tullut spontaani harjoitus, joka auttaa tunnustelemaan kehon ja mielen tilaa ja virittäytymään päivään uudella tavalla. Harjoitus paljastaa joskus piilotettua ja auttaa pysymään rehellisenä omalle kokemukselle.

 

Ryhmätapaamiset ja ohjaajan läsnäolo vaikuttivat niin, että tuli harjoitettua enemmän, jotta olisi jotain jaettavaa ryhmän kanssa. Pieni ryhmäpaine siis helpottaa harjoittamisen sulautumista arkeen. Vaikka ei voisi pitää tiukasti kiinni kotitehtävien suorittamisesta joka päivä, kurssista saa silti paljon. Toisilta oppii aina enemmän kuin osaa odottaa. Silloinkin, kun ärsyttää asettua toisten eteen tai kuuntelemaan toisia, voi tutkia sitä, mitä omassa kokemuksessa tapahtuu, ja siinä hetkessä se on tärkeä harjoitus.

 

Kurssi on rakennettu lempeästi niin, että sille voi osallistua lähes millaisessa elämäntilanteessa tahansa. Voi tehdä sen verran kuin pystyy ja harjoitella sitä, mikä on omassa elämässä juuri nyt mahdollista. Pienikin muutos on ystävällinen ja arvokas teko itseä ja omaa elämää kohtaan.”

 

Center for Mindfulness (CFM), Finland Oy:n pääkouluttaja Leena Pennasella on yli 15 vuoden kokemus mindfulnessin harjoittamisen ohjaamisesta. Hänen jatkuva, korkeatasoinen oma kouluttautumisensa takaa Center for Mindfulnessin koulutusten laadun. Kaikki ohjaajamme ovat CFM:n kouluttamia ja mukana Leena Pennasen työnohjauksessa. He ovat kokeneita ja osaavia Mindfulness-ohjaajia CFM®.