Ihminen on tutkitusti onnellisimmillaan, kun hän rakastelee, urheilee tai keskustelee muiden kanssa. Salaisuus on siinä, että silloin hänen ajatuksensa eivät harhaile. Miten muuten mielenrauhan voi saavuttaa?

Se kuulostaa pumpulilta ja ala-asteen aamuhartauksilta. Mutta kyse on elämäsi kovimmasta jutusta.

Mielenrauha on sitä, että tykkäät olla juuri siinä missä nyt olet. Bussissa tai sohvalla lukemassa tätä lehteä, matkalla kotiin tai kaverille. Se on sitä, ettet haikaile bussista sohvalle etkä sohvalta bussiin. Ettet mieti kaverin luona, että voi kun pitäisi olla jo kotona, tai kotona, että voi kun pitäisi nähdä kavereitakin.

Et haluaisi olla missään muualla. Ja se on huima saavutus. Elät nykyhetkessä, et vatvo menneitä tai murehdi tulevia. – Mielenrauha tarkoittaa sitä, ettet anna kielteisten ajatusten hallita itseäsi vaan tunnet eläväsi omien arvojesi mukaista elämää. Mielenrauha ei ole tunne, vaan kyky, jota voi harjoitella, psykologi Arto Pietikäinen Tampereen Terveystalosta sanoo.

Kun olet sovussa mielesi kanssa, otat tyynesti vastaan myrskytkin. Mielenrauhan metsästäminen kannattaa aloittaa teoista, sillä niitä on helpompi hallita kuin ajatuksia. Vaikein on muuttaa tunteita, joten niiden pöyhiminen kannattaa jättää viimeiseksi. Sitä paitsi kun teet ja ajattelet toisin, myös tunteesi muuttuvat.

Hyvä Terveys 12/2010
Lue koko artikkeli tästä