Hyödyllinen neuvo: Yksinkertainen tapa katkaista huono tapa/tottumus

Haluan tarjota Sinulle luettavaksi ajankohtaisia kotimaisia ja ulkomaisia julkaisuja. Jakamalla tämän Judson Brewerin mielenkiintoisen ja ajatuksia herättävän artikkelin kutsun Sinut pohtimaan, onko Sinulla huonoja tapoja tai tottumuksia, joista haluaisit päästä eroon. Psykiatri ja riippuvuusasiantuntija Judson Brewer kertoo, miten voimme käyttää hyväksyvää tietoista läsnäoloa valjastamaan aivojen tapoja-muodostavaa prosessia rakentamaan entistä ravitsevampia tottumuksia, joita eivät ohjaa mielihalut.

Tapoja muodostavat aivomme

Tätä palkitsemiseen perustuvaa oppimisprosessia kutsutaan positiiviseksi ja negatiiviseksi vahvistamiseksi ja pohjimmiltaan se menee näin: Kun näemme hyvää ruokaa, aivot sanovat: ”Kaloreita! Selviydyn!” Me syömme ruokaa: maistamme ja se maistuu hyvälle. Erityisesti, kun syömme sokeria, kehomme lähettää signaalin aivoillemme: ”Muista, mitä syöt ja mistä löysit sen.” Sallimme tämän kontekstiriiippuvaisen muistin ja opimme toistamaan prosessin seuraavalla kerralla: näe ruoka, syö ruoka, tuntuu hyvältä. Toista.

 

Ärsyke, käyttäytyminen, palkitseminen.

 

Yksinkertaista vai mitä? Kun taas luovat aivomme sanovat: ”Tiedätkö mitä? Voit käyttää tätä muuhunkin kuin vain ruokapaikan muistamiseen. Kun tunnet olosi taas huonoksi, mikset yrittäisi syödä jotain hyvää voidaksesi paremmin?” Kiitämme aivojamme tästä hyvästä ideasta ja kokeilemme sitä. Nopeasti huomaamme, että kun syömme suklaata tai jäätelöä ollessamme surullisia tai vihaisia, olomme kohenee. Sama prosessi, vain erilainen käynnistäjä. Sen sijaan, että nälkäsignaali tulee vatsastamme, tämä on tunnesignaali: surullisuus käynnistää syömisen.

 

Joka kerta, kun teemme tämän, opimme toistamaan prosessin ja siitä tulee tapa.

Uteliaisuus tappoi mielihalut

Eli takaisin hengitykseen. Entä jos sen sijaan, että pakotamme aivomme tai itsemme havaitsemaan hengityksen tässä hetkessä, käyttäisimme tätä luonnollista palkitsemispohjaista oppimisprosessia, mutta pienellä muutoksella. Mitä jos me vain olisimme todella uteliaita kokemaan tämän hetken hetki hetkeltä.

 

Annan seuraavan esimerkin. Tutkin labrassani, voisiko hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittaminen auttaa ihmisiä lopettamaan tupakoinnin. Aivan kuin huomion pakottaminen hengitykseen, voisiko olla mahdollista pakottaa tupakoinnin lopetus? Suurin osa tutkimukseen osallistuneista oli yrittänyt lopettaa aikaisemmin, mutta epäonnistunut. Mindfulnessia harjoittamalla vähensimme huomion pakottamista hengitykseen ja keskityimme olemaan uteliaita. Oikeastaan kehoitimme osallistujia polttamaan, mutta samalla olemaan todella uteliaita, millaista on polttaa tupakkaa.

 

Ja mitä osallistujat huomasivat? Yksi tupakoiva sanoi, että kun hän oli utelias ja poltti savukkeen tietoisesti, haju oli todella inhottava ja maku oli kemikaalimainen. Yök!

 

Nyt hän tiesi älyllisesti, että tupakointi oli hänelle pahasta. Siksi hän liittyi ohjelmaamme. Hän huomasi, että olemalla pelkästään utelias ja tietoinen, kun tupakoi, niin se maistuikin kamalalta.

 

Näin hänen tiedostaan tuli viisaus. Hän siirtyi älyllisestä tiedosta, että tupakointi on pahasta, tuntemaan sen kokemuksellisesti koko kehossaan. Näin tupakoinnin taika oli hävinnyt hänen elämästään. Tupakointi ei enää kiehtonut häntä ja hän pystyi muuttamaan tapansa.

 

Tämä ei tietenkään tarkoita, että me maagisesti lopetamme tupakointia, mutta ajan kanssa opimme näkemään selvemmin toimintamme seuraukset, päästämään irti vanhoista tavoista ja luomaan uusia. On paradoksi, että hyväksyvä tietoinen läsnäolo on sitä, että olemme todella kiinnostuneita ja uteliaita olemaan hetki hetkeltä läheisessä suhteessa kehoomme ja mieleemme. Tämä tahtotila kääntyä kohti kokemustamme ennemminkin kuin yrittää saada epämiellyttävät mielihalumme poistumaan mahdollisimman nopeasti. Ja kun tämä tahtotila kääntyä kokemukseemme on uteliaisuuden kannattelema, joka on luontaisesti palkitsevaa. Miltä uteliaisuus tuntuu? Se tuntuu hyvältä. Ja mitä tapahtuu, kun olemme uteliaita? Alamme huomata, että mielihalumme koostuvat kehon kokemuksista: tiukkuus tässä, jännitys tuossa, levottomuus ja kehon tuntemukset tulevat ja menevät.

 

Tämä saattaa kuulostaa liian yksinkertaiselta, jotta sillä olisi vaikutusta toimintaamme. Mutta olemme (Judson Brewer) tutkimuksissamme havainneet, että hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittaminen on kaksi kertaa tehokkaampi apukeino tupakoinnin lopettamiseen kuin standardi terapiahoito. Mindfulnessia harjoittaneiden aivoja tutkiessa on havaittu aivojen hermoyhteyksissä muutoksia, joilla on vaikutuksia mielihaluihin ja käyttäytymiseen.

 

Jos et tupakoi tai harrasta tunnesyömistä, ehkä seuraavalla kerralla, kun tunnet tarvetta tarkistaa sähköpostisi ollessasi tylsistynyt tai yrität pakoilla töitäsi, voit kokeilla hyödyntää tätä luonnollista keinoa. Ole vain uteliaan tietoinen siitä, mitä kehossasi ja mielessäsi tapahtuu juuri tällä hetkellä. Se on mahdollisuus lopettaa huono tapa. Huomaa mielihalu. Ole utelias. Tunne irti päästämisen ilo, ja toista.

 

Lähde: Judson Brewer, 10. marraskuuta 2017, Mindful

 

2018-06-21T13:50:57+00:00
Näytä painikkeet
Piilota painikkeet