Hiljaisuuden retriitti luo mahdollisuuden tutustua oman mielemme toimintaan sekä tilaa päästää irti automaattisesta ajatus-tunne-toiminta -reaktiomallistamme.

 

Retriitti antaa mahdollisuuden kokea hyväksyvän tietoisen läsnäolon vaikutuksen, jolloin voimme kasvattaa kykyämme nähdä, oppia ja kasvaa, sekä henkilönä että ohjaajana.

 

Hiljaisuuden retriitti on avoin kaikille kiinnostuneille, myös osallistujille ilman aiempaa meditaatio- tai retriittikokemusta.

 

Hiljaisuus tarkoittaa, että emme alun sekä lopun puheosuuksien välissä kommunikoi, vaan keskitymme harjoittamaan hiljaisuudessa, olemaan itsemme kanssa. Pidämme retriitin aikana kirjat / lehdet, TV:n sekä puhelimen suljettuina. Luopumalla näistä vapaaehtoisesti, voimme uteliaana ja kiinnostuneena kohdata itsemme päivän eri tilanteissa, kuten meditaatioharjoitteissa, kävelyllä, ruokailussa, saunomassa jne.

 

Ota mukaasi uteliaisuutta ja kiinnostusta omaa itseäsi kohtaan.

 

Retriitti on myös hyvä lahjaidea!

 

Hiljaisuuden retriitti 01.-05.08.2020 voidaan laskea osaksi Mindfulness-ohjaajakoulutusta CFM®!

 

hiljaisuuden retriitti

 

Ohjaajana Sertifioitu MBSR-ohjaaja, Mindfulness-ohjaajakouluttaja Leena Pennanen.

 

Aika: 01.-05.08.2020, tarkemmat aikataulut ilmoitetaan pian

 

Paikka: ilmoitetaan pian

 

Retriitin hinta: ilmoitetaan pian

 

 

Retriitin peruutusehdot

 

 

 

Viiden päivän retriittiin 2019 osallistujan kokemuksia

Arjessa mieli pomppii automaattisesti sisäisestä kokemuksesta ympärillä oleviin ärsykkeisiin ja ihmisiin, kertomaan tarinoitaan niistä. Voi olla haastavaa syventyä siihen, mitä minussa oikeasti tapahtuu.

 

Viiden päivän retriitillä saa harjoitella ystävällisyyttä ja kiinnostusta itseä ja omaa kokemusta kohtaan hiljaisuuden sylissä. Voi huomata käytännössä, kuinka valtavalla voimalla ystävällisyys ja uteliaisuus herättävät ja valaisevat tuntemattomia ja tiedostamattomia kohtia itsessä ja omassa toiminnassa. Se johtaa muutokseen, jossa toimii enemmän läsnäolon tilasta käsin – sen mukaan, mitä juuri tämä hetki tarvitsee.

 

Retriitillä on selkeät säännöt: kommunikoinnista, kosketuksesta ja katsekontaktista luovutaan vapaaehtoisesti. On harvinaista, että saa olla rauhassa toisten katseilta ja katsomiselta niin pitkään. Silloin on helpompi keskittyä harjoittamiseen. Ei tarvitse ajatella sitä, miltä näytän ja mitä muut ajattelevat minusta.

 

Ohjaus palauttaa aina hellästi uudestaan hengitykseen, kehon tuntemuksiin, ajatusten havainnointiin ja sisäiseen hymyyn. Se siirtyy pikkuhiljaa toimintaan muussa elämässä. Kun meditaation muoto vaihtuu usein istumisesta kävelyyn tai joogaan ja takaisin, ei ehdi jäädä jumiin siihen, mitä juuri tässä harjoituksessa tapahtui. Kuten elämässäkin, kokemukset tulevat ja menevät, ja muutosta voi tarkastella kiinnostuneena.

 

Retriitin hiljaisuudessa voi aistia, mitä yhdessä harjoittamisessa tapahtuu viiden päivän aikana. Syntyy syvä kunnioituksen tila, jossa ryhmässä olevat ihmiset kannattelevat toisiaan ja tukevat toistensa harjoitusta läsnäolollaan. Siitä tilasta käsin voi turvallisesti tarkastella kaikenlaista kokemusta – ja oppia, mitä on olla itsenäisesti, mutta yhdessä.