Aikoinaan täyteen ahdettu kalenteri oli ylpeyden aihe. Toisin on nyt. Vaikka stressiä on lähes kaikilla, se ei ole trendikästä. Stressin hallitseminen sen sijaan on.

Kiireessä ja stressaantuneena tuntuu usein siltä, että ei ehdi olla läsnä nykyhetkessä vaan murehtii menneitä tai stressaa tulevaa. Mindfulness-menetelmä auttaa palaamaan hetkeen ja rauhoittumaan.

Mindfulness eli tarkemmin MBSR – Mindfulness-Based-Stress-Reduction -menetelmän loi Jon Kabat Zinn 30 vuotta sitten, ja se perustuu mietiskely- ja joogaharjoituksiin.

Käytännössä mindfulness on itsehoitomenetelmä, jota harjoittamalla voi oppia elämään täyttä elämää tässä ja nyt sekä hyväksymään negatiiviset asiat ja elämään taitavammin niiden kanssa. Apua menetelmästä voi saada esimerkiksi stressiin, uupumukseen, ahdistuneisuuteen, unihäiriöihin ja erilaisiin riippuvuuksiin.

Kokeile menetelmää sulkemalla silmäsi. Tunnustele, miltä kehossasi tuntuu, kun hengität syvään sisään ja ulos. Kun hengitys rauhoittuu, mielikin rauhoittuu. Erilaisia harjoituksia toistamalla elämänilo palaa ja arkisetkin asiat alkavat tuottaa hyvän olon elämyksiä.

Ilona 18.2.2011
Lue koko artikkeli tästä