Haluan tarjota Sinulle luettavaksi ajankohtaisia kotimaisia ja ulkomaisia julkaisuja. Jakamalla tämän Abblettin artikkelin kutsun Sinut pohtimaan, kuinka monta tuntia päivästä käytät puhelimesi parissa.

 

”Puhelimemme pitää meidät yhteydessä muihin – ystäviimme, sukulaisiimme ja tuttuihimme – mutta jos olemme jatkuvasti kytkettynä sosiaaliseen mediaan, erilaisiin sovelluksiin ja kuvaamme kaiken tekemisemme, puhelimestamme voi tulla häiritsevä tekijä arjessamme. Miten voimme elää tässä hetkessä, jos olemme koko ajan jossain muualla puhelimen välityksellä? Lue nämä kolme yksinkertaista tapaa vähentää puhelimen käyttöäsi.


1) Järjestä aloitusnäyttö uudelleen

Puhelimen eri sovellusten piippaukset ja äänet voivat keskeyttää tarpeettomasti – tarvitsemmeko todella ilmoitusta, kun uusi podcast tulee saataville? Reagoimme usein ilmoituksiin ja klikkaamme itsemme suosikkisovelluksiimme, kun ne ovat helposti saatavilla. Kannattaa muokata sovellusten ilmoitusasetuksia ja vähentää sovelluksien pikakuvakkeita aloitusnäytöllä.


2) Vähennä sovelluksien selaamista

Sosiaalisella medialla on tapana ylikuormittaa tunteitamme syöttämällä jatkuvasti kuvia ja tarinoita, jotka vastaavat mielenkiintoamme. Siten silmät pysyvät visusti tietokoneen tai puhelimen ruudulla. Ystävien viestit voivat herättää erilaisia tunteita. Näiden tunteiden huomaaminen voi auttaa meitä tunnistamaan odotuksiamme ja aikomuksiamme sosiaalisen median käytössä, ja siten meidän on helpompi vähentää some-selailua.

 

3) Keskity todellisiin ystäviin, älä seuraajia

Puhelimemme auttaa pitämään yhteyttä kaukaisten ystävien ja sukulaisten kanssa, mutta se voi häiritä päivittäisiä ihmissuhteitamme. Pienet muutokset, kuten puhelimen laittaminen syrjään, kun olemme muiden ihmisten kanssa tekemisissä, voivat auttaa vahvistamaan nykyisiä ihmissuhteitamme ja rakentamaan uusia tuttavuuksia. On tärkeää löytää tasapainoa sosiaalisen median ja päivittäisten ihmissuhteidemme välillä.”

 

Lähde: Mitch Abblett, 14.03.2016, Mindful