7 tapaa, joilla mindfulness nostaa työhyvinvointia

Mindfulness työelämässä

Olet varmasti lukenut, että mindfulness nostaa työhyvinvointia. Mutta tiedätkö, miten ja miksi niin tapahtuu?

1. KESKITTYMISKYKY PARANEE

Etuotsalohkon aivokuoren harmaa aine voi paksuuntua harjoittamisen seurauksena. Tämä näkyy lisääntyneenä aktiviteettina ajattelun, suunnittelun, ongelmanratkaisun sekä tunteiden säätelyn aivoalueella.

2. PRIORITEETIT KIRKASTUVAT

Kun pystyt keskittymään ja osaat tehdä valintoja selkeämmin, et enää eksy turhiin ja aikaa vieviin ajatusketjuihin tai skenaarioiden pohtimiseen. Tämän seurauksena myös työtehokkuutesi nousee.

3. PÄÄTÖKSENTEKOKYKY PARANEE

Faktojen ja oman kokemuksen merkitys tasapainottuu. Osaat katsoa asioita etäältä ja pohjata päätöksesi rationaalisesti – tai vatsanpohjatuntumaasi luottaen. Et enää pohjaa päätöksiä vanhoihin ajatusmalleihin, pelkoihin tai rajoittaviin uskomuksiin.

4. NEUVOTTELUTAIDOT TERÄVÖITYVÄT

Itsehillintäsi kasvaa, kykysi lukea toisia ihmisiä kehittyy ja puheen käyttö on harkittua. Tunneälykykysi (kyllä, myös tunneäly on kyky, jota voi vahvistaa!) kehittyy myös, mikä vaikuttaa mm. empatiakykyysi sekä myötätuntoosi. Osaat myös ottaa toiset ihmiset huomioon aiempaa paremmin.

5. PAINEENKESTOKYKY VAHVISTUU

Osaat rauhoittaa hengityksesi, kehosi ja ajatuksesi, jolloin painetilanteet eivät enää saa sinua niin voimakkaasti valtaansa. Kun havaitset kehossasi stressireaktioita, rauhoitat niitä tehokkaasti mm. syvän hengityksen avulla. Opit myös asettamaan itsellesi terveet rajat ja sitä kautta et kuormita itseäsi pitkäkestoisesti.

6. TIIMITYÖSKENTELY KEHITTYY

Kun reaktiivisuutesi vähenee, saat luotua paremman yhteyden tiimiläisiin ja muihin työntekijöihin – miksei myös ihmisiin, joita kohtaat vaikkapa työmatkasi varrella, sekä myös perheenjäseniisi ja ystäviisi.

7. STRESSINSIETOKYKY PARANEE

Mindfulnessin avulla opit luomaan uuden suhteen stressiin ja sen aiheuttajiin. Jon Kabat-Zinn loi MBSR-menetelmän alun perin kroonisten kipupotilaiden olon helpottamiseksi. Hän havaitsi, että MBSR:ia harjoittamalla ihmisten oli huomattavasti helpompi elää vaikeiden olotilojen, sairauksien ja kipujen kanssa. Myös itse kivun tunteet helpottivat joillakin.

  • Hyväksyvä, tietoinen läsnäolo auttaa sinua hyväksymään oman tilanteesi ja pysymään siinä. Et pakene negatiivisia tunteita työhön, televisioon tai vaikkapa liialliseen urheiluun, vaan opit elämään niiden kanssa.
  • Koska havainnoit oloasi hyväksyvästi jatkuvasti, stressikuorma ei enää pääse kasvamaan sinussa. Tunnistat kuormittumisen merkit ajoissa ja kerrytät läsnäoloa harjoittamalla myös voimavarojasi.
  • Pienet asiat eivät enää saa niin suurta otetta sinusta, kun opit havainnoimaan poukkoilevaa mieltä. Tämä vähentää stressin tunnetta huomattavasti.

MBSR-menetelmän hyödyistä on paljon positiivista näyttöä. Jos haluat kokeilla, miten mindfulness hyödyttäisi juuri sinun työyhteisöäsi, ota yhteyttä.

mindfulness työelämässä

Saattaisit olla kiinnostunut näistä koulutuksista