Tutkimusten mukaan tietoinen läsnäolo auttaa oikeasti. Tiedemaailma on kiinnostunut mindfulnessin terveysvaikutuksista. Se laskee verenpainetta ja helpottaa ahdistusta, mutta vain jos jaksaa harjoitella kovasti.

Vastustuskyky aranee. Stressi vähenee. Masennusoireet helpottavat. Verenpaine laskee. Kaikki tämä mindfulnessin avulla.

Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta? Totta se silti on, tutkimukset sanovat. Mindfulness-meditaatio tepsii moneen vaivaan.

Tiedemaalma on viime vuosina kiinnostunut mindfulnessin terveysvaikutuksista aivan uudella tavalla. Kun vuosituhannen vaihteessa mindfulness-tutkimuksia kymmenisen kappaletta vuodessa, viime vuonna niitä tehtiin huimat 674.

”Kroonisen kivun, ahdistus- ja masennusoireiden sekä toistuvan masennuksen lievittymisestä ja immuniteetin kohentumisesta on vankkaa näyttöä”, erikoislääkäri ja nuorisopsykiatrisen epidemiologian dosentti Anu Raevuori kirjoittaa Duodecim-lehdessä.

Mitä se käytännössä vaatii ihmiseltä? Kuinka usein mindfulness-harjoituksia täytyy tehdä?

www.hs.fi 6.11.2016

Lue koko artikkeli tästä