Mitä on Mindfulness ? 

Leena Pennanen suomensi sanan Mindfulness muotoon hyväksyvä tietoinen läsnäolo. Mindfulness on mielen kyky pysähtyä ja asettua tähän hetkeen. Se on erityinen tapa huomioida läsnä olevaa hetkeä, hyväksyen, ilman arvostelua. Hyväksyntä on aktiivinen toiminta, jonka aktivointi näkyy myös aivokuvanteissa. Mindfulnessin juuret löytyvät vuosituhansia vanhoista jooga- ja meditaatioperinteistä.

Mikä on Mindfulness MBSR -menetelmä ? 

Massachusettsin yliopiston professori Jon Kabat-Zinn kehitti Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän alun perin kroonisesti sairaiden hoitoon. Sen tavoitteena oli vahvistaa ja lisätä heidän rentoutus- ja stressinhallintakykyä muun muassa kovien kipujen keskellä. MBSR-menetelmä on saanut vaikutteita buddhalaisuudesta sekä joogasta. Erinomaisten hoitotulosten myötä MBSR-menetelmää on hyödynnetty myös muilla terveydenhoidon alueilla sekä huippu-urheilijoiden valmennuksessa, korkeakouluissa ja globalisoituvan työelämän haasteissa.

Tieteellisesti todistettuja tuloksia

Yli 35 vuotta sitten Massachusettsin yliopistoklinikalla syntynyt Mindfulness-MBSR on tieteellisesti tutkittu ja erittäin tehokas menetelmä.

Ihmiset ovat saaneet siitä apua muun muassa:

  • Työkyvyn ylläpitämiseen
  • Rentoutumiseen
  • Stressinhallintaan
  • Masennuksen ehkäisemiseen
  • Kroonisten sairauksien ja kiputilojen hoitamiseen
  • Ahdistuneisuuden ja pelkotilojen lievittämiseen

Mindfulness MBSR-menetelmä on auttanut lukuisia henkilöitä vähentämään ja jopa kokonaan poistamaan erilaisia stressioireita tämän itsehoitomenetelmän avulla. Harjoittamisen ansiosta keho ja mieli alkavat taas toimia mutkattomasti yhdessä, jonka ansiosta stressinhallinta- ja rentoutumiskykymme lisääntyy ja hyväksymme itsemme aidommin sellaisina kuin olemme. Rentoudumme tähän hetkeen ja voimme tuntea vahvemmin iloa elämässämme.

MBSR-menetelmä Suomessa

MBSR-menetelmä on levinnyt ympäri Amerikkaa, josta se on sittemmin levinnyt muualle maailmaan – myös Eurooppaan ja Suomeen. Leena Pennanen toi menetelmän Suomeen vuonna 2003 nähtyään sen huomattavat vaikutukset ensin Saksassa. Tuolloin ei vielä ollut suomalaista kirjallisuutta aiheesta, joten Leena käänsi termit suomen kielelle: 

  • Läsnäolo tässä hetkessä.
  • Tietoisuus siitä mitä on, mitä tekee ja tapahtuu parhaillaan.
  • Hyväksyntä ei ole passiivista alistumista, vaan antautumista tälle hetkelle. Hyväksyntä antaa meille tilaa muuttaa nykyistä toimintatapaamme automaatiosta kohti tietoista toimintaa.

Leena Pennanen on mukana kansainvälisessä tiimissä, joka suunnittelee maailmanlaajuisesti MBSR-koulutuksen suuntaviivoja ja sertifiointia. Leena Pennanen toimii itse pääkouluttajana Suomessa ja hänellä on yli 15 vuoden kokemus mindfulnessin ohjaamisesta yksilöille ja ryhmille sekä yli 10 vuoden kokemus mindfulness ohjaajien CFM® kouluttamisesta.

» Lue lisää Leenasta!

Kenelle MBSR-menetelmä sopii?

Mindfulness MBSR-menetelmä sopii kaikille iästä ja sukupuolesta riippumatta. Osallistuminen koulutuksiimme ei vaadi aiempaa kokemusta meditoinnista tai joogasta.

Koulutukset ja kurssit soveltuvat erityisesti sinulle, mikäli:
  • olet kiinnostunut kehittämään hyväksyvän tietoisen läsnäolon (=Mindfulness) kykyä
  • haluat oppia elämään tasapainossa monimuotoisten haasteiden keskellä
  • kaipaat helpotusta krooniseen sairauteen tai kiputilaan
  • haluat kehittää hyväksyvää ja itseäsi arvostavaa asennetta elämässäsi
  • haluat helpotusta ahdistuneisuuteen, pelkoon tai paniikkireaktioihin
  • haluat helpotusta pää-, selkä- tai niskasärkyihin
  • haluat lisätä ja säilyttää elinvoimaasi sekä vähentää stressin aiheuttamaa voimien ehtymistä/voimattomuutta

» Tutustu kursseihimme!

Mindfulness kurssien hyödyt

Mindfulness-harjoituksille on monia positiivisia vaikutuksia. Tutkimukset sekä lukuisat järjestämämme kurssit ovat todistaneet tämän menetelmän vaikuttavan seuraavasti:

  • stressinhallintakyvyn lisääntyminen
  • rentoutumiskyvyn lisääntyminen
  • itsetunnon ja itsensä hyväksymisen kasvaminen
  • elämänilon voimistuminen
  • fyysisten tai psyykkisten oireiden lieventyminen tai häviäminen
  • parempi kyky käsitellä kroonista kipua tai muita kroonisia oireita
Huomaat myös seuraavien asioiden muuttuvat helpommiksi:
  • asioiden priorisoinnissa kiireen keskellä ja lisää luovuutta elämän eri osa-alueilla
  • selviämään vaihtelevissa ja haastavissa työtilanteissa, (esim. esimiestehtävissä)
  • kehittämään uusia toimintatapoja reaktiivisuuden sijaan
  • keskittymään yhteen asiaan kerrallaan häiriöistä huolimatta
  • selkeyttämään oman työn ja vapaa-ajan suhdetta
  • 
voimistamaan kykyä olla läsnä tässä hetkessä
  • lisäämään ja ylläpitämään myönteisiä voimavaroja
  • parantamaan työssäjaksamista, työhyvinvointia ja ehkäisemään uupumusta